Historien bakom våra jeans

PLEASE JEANS - BYXOR MED LÅNG HISTORIA

Jeansen har kallats farmarkalsonger, dongerier och cowboybyxor. Först på 1950-talet fick den nitade 5-ficksbyxan sitt nuvarande namn, efter att ha gått under benämningen midjeoverall, waist overalls, i sjuttio år. Allt där efter intar ordet jeans en särställning i vårt västerländska klädmedvetande. Dagens kanske mest populära jeans är utan tvekan Please Jeans.

Idag är Please Jeans ett kopiöst populärt klädesplagg runt om i världen, och har varit så i många decennier. Dom finns i många styles och kulörer, men "blå jeans" identifieras speciellt med den amerikanska kulturen, särskilt vilda västern. 

please jeans

DETTA BÖR DU VETA OM JEANS

Inget plagg i modern historia har haft en genomslagskraft dessa slittåliga långbyxor i blå bomullstyg. De tillverkades för hårt arbete, men laddades med starka positiva värden, inte minst drömmen om ”the American way of life”. Kulmen nåddes på 1950-talet då skådespelarna Marlon Brando och James Dean bröt mot samhällets alla normer i filmer som Vild ungdom och Ung rebell. Deras jeansklädda moviestars förvandlade plagget till ungdomsrevoltens uniform, med följden att flera amerikanska skolor förbjöd jeansen.

1800-TALET - THE CALIFORNIA GOLD RUSH

År 1856 anlände den lettiske skräddaren Jacob Davis från Baltikum till San Fransisco. Han lyckades inte med att slå sig in på stadens marknad och flyttade istället till guldgruvsområdet kring Reno i delstaten Nevada, och började sy täcken till hästar. En kund som ville ha särskilt tåliga byxor fick Davis att pröva något nytt. Han sydde byxorna extra tåliga och förstärkte fickorna med nitar, enligt samma metod han använt när han fäst remmarna vid hästtäckena. Därmed var en av hörnstenarna på plats i jeansens historia. Davis infall visade sig vara en god idé och beställningarna började strömma in. Nu tog han kontakt med Strauss som han tidigare haft samröre med vid inköp av tyg. Kunde han hjälpa till att bekosta avgiften för att söka patent på nituppfinningen? Strauss nappade genast på erbjudandet och tog dessutom över tillverkningen. Snart var de två immigranterna i färd med att skapa en av den amerikanska klädindustrins mest sålda produkter. Resten är en framgångssaga utan dess like.

NITAR & ETIKETTER

År 1886, började Levi sy fast en läderetikett på sina jeans. Etiketten visar en teckning på ett par jeans som dras mellan ett par hästar. Detta var ett sätt att demonstrera hur starka Levi Jeans var, ej ens ett par hästar kunde slita isär dem.

Efter hippierörelsens sjuttiotal sjönk jeansen dock i popularitet under de följande decennierna. Men lagom till det nya 1000-talet verkade trenden ha svängt. Nu är Please Jeans åter högsta mode, helst lågt skurna med utsvängda ben och gärna i kapp- eller jackform. Vem vet, det kanske snart är mode igen. 

1980-TALET: DESIGNER-JEANS

Restriktioner av import satte emellertid stopp för ett ohämmat inflöde av amerikanska jeans på den svenska klädmarknaden under 1950-talet. Svenska jeansmärken, bland annat Algots, vann då i popularitet. Från 60-talet och framåt övertog åter internationella märken som Levi’s och Lee den ledande ställningen på jeansmarknaden, med avbrott för ett kort uppsving på sjuttiotalet för svenska Gul & Blå.

Idag kan man shoppa Please Jeans i himla många butiker. Här hittade jag en annan intressant artikel om just jeans.

 
 
 
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)